НАЗАД У МАЙБУТНЄ, АБО НЕШКІДЛИВІ ПОРАДИ МОЛОДИМ ФАХІВЦЯМ
Днями мав честь виступати перед випускниками Київської Школи Економіки. Це була хороша вправа для мене. Я постарався визначити, що побажав би собі 20-річному, вже з огляду на нинішній досвід.
Я солідарний з італійським математиком і філософом Джан-Карло Ротою. Він сказав, що поради та побажання, які ми даємо іншим, це поради, яких потребуємо самі. Отже, мої нешкідливі поради новому поколінню фінансистів та економістів. Та й для молодих фахівців інших професій вони більш ніж застосовні.
- Не зупиняйтеся в бажанні знати. Еволюція просто відбувається і у неї немає мети. Це потрібно усвідомити і прийняти як аксіому. Те, що працювало 10 років тому, вже не працює або працює інакше. Та що там 10, навіть минулий рік багато в чому вже відмінний від поточного. Тому завдання будь-кого, хто хоче вижити і бути успішним, — розвиватися, щоб залишатися релевантним поточному часу. Відповідно, постійне освіта, бажання знати і розбиратися — це пріоритет. Я працював з людьми, які не були відмінниками в школі, хтось навіть не закінчував університет, але вони володіють і керують сьогодні великими корпораціями і приймають рішення, що впливають на цілі індустрії і не тільки своєї країни. Секрет їхнього успіху — постійне бажання знати більше.
- Не брешіть собі і намагайтеся робити тільки те, у що самі вірите. У житті бувають різні моменти, коли вам доведеться розповідати про свою роботу: клієнтські зустрічі, публічні виступи, спілкування з пресою тощо. І щоб продати свою ідею комусь іще, в цю ідею спочатку повинні вірити ви самі. Будь-яку свою пропозицію пропускайте через себе ж — чи дійсно ви так думаєте, чи реально в це вірите? Інвестиційно-банківська діяльність, якою я займаюся вже більше ніж 20 років, багатьма сприймається як продаж мрії. Так ось, немає нічого гіршого, ніж продати і відібрати мрію. І вам буде прикро, якщо спочатку ви продавали те, у що самі не вірили.
- Прагніть бути тим, на кого можна покластися. Людей, на яких можна покластися, як правило, не вистачає. Вони завжди в ціні. Відповідайте за свої обіцянки. Робіть те, що обіцяєте, і робіть це вчасно. Це цінне як у бізнесі, так і в особистому житті.
- Спрощуйте. Більшість володарів спеціальних знань з якихось причин воліють говорити складно про свої висновки. Часто вони навіть самі собі не зізнаються, що до кінця не розуміють, про що так зарозумно говорять. Або ж такою мовою хочуть підкреслити свою інтелектуальну перевагу. Не забувайте, навіть геніальні думки можна пояснити просто.
- Подружіться з рутиною. Щоденна рутина або, більш літературно, система допоможе вам впорядкувати те, що здається «невпихуємим» в один день або тиждень. Крім чищення зубів і прийняття душу, рутина повинна включати в себе елементи саморозвитку і самосвідомості, як-от зарядка, читання, медитація, час з сім'єю тощо. Рутина надає нашому життю форму, дисциплінує нас і вкорінює корисні звички.
- Не намагайтеся переробити всю роботу. Якщо ви будете на 100% часу віддаватися роботі — ви будете не висипатися, мало бачити близьких, наберете зайві кілограми і забудете про хобі. Це найгірше рішення, яке, на жаль, багато хто з нас приймає роками. Уміння відпочивати — таке ж важливе, як і вміння працювати. Тільки потрібно відрізняти лінь від відпочинку. Легко бути вічно втомленим перфекціоністом із колами під очима, списуючи на роботу всі свої невдачі і згаяний час. Складніше своїм прикладом показувати, як можна зберігати баланс здорового глузду в нашому божевільному світі.
- Будьте конструктивними і не давайте негативним емоціям вами керувати. До негативних емоцій я відношу переживання, жалість до себе, заздрість, ненависть. Ці почуття вбивають, спалюють і розоряють. Вони неконструктивні. Будьте конструктивними, намагайтеся мислити позитивно, не бажайте нікому зла і запитуйте в себе, що я можу зробити, щоб поліпшити ситуацію. Як казав Далай-лама, «якщо проблему можна вирішити, то не варто про неї турбуватися. Якщо її вирішити не можна — турбуватися про неї марно».
- Будьте помітними, але не кричіть. Зараз модно бути гучним, емоційним і, на жаль, поверховим. Вам може здатися, що популярність = успішність, але це не завжди так. Популярність може втекти крізь пальці, особливо, якщо вона побудована на гучних заявах. Люди спочатку не помічають впевнено сказаної брехні. Навпаки, часто навіть охочіше в неї вірять. Але ця брехня рано чи пізно наздоганяє і б'є обухом по голові. Будьте чесними, наполегливими, відкритими. Говоріть спокійно і тільки те, що дійсно має значення. Тоді вам не потрібно ставати клоуном, щоб вас почули. А краще не просто говорити, а підкріплювати свої слова цифрами. Тому моя наступна порада:
- Не забувайте математику. Навіть якщо вам більше ніколи не доведеться створювати регресійну модель, математика допоможе там, де ви можете цього і не очікувати. Вчіться прораховувати ризики і відповідати на питання доцільності — на папері з олівцем, в Excel, подумки. Ідея з приставленою до неї цифрою значно сильніша за ідею тільки зі слів. Не кажучи вже про особисті фінанси, де вміння прикинути подумки складний відсоток — одна з найбільш недооцінених навичок. Відтак моя остання порада.
- Почніть відкладати гроші. Відсьогодні, якщо не почали вчора. Ставтеся до своїх заощаджень як до бізнесу — не кладіть всі яйця в один кошик. Якщо хочете ризикнути — ризикуйте, це теж корисний досвід, але тільки частиною грошей. Пам’ятайте, що ваша «подушка» — це ще й «подушка» вашої родини. І не сподівайтеся на державу — створюйте свій капітал.
__________
Автор: Макар Пасенюк, засновник ICU
Джерело: НВ.Бізнес