- Торговельні операції
- Всі продукти
- Безпоставкові валютні форварди
- Депозитарна установа
- Страховим компаніям
Минулого четверга Верховна Рада підтримала пропозицію президента щодо призначення на позицію Голови НБУ Кирила Шевченка. А вже цього четверга новому очільнику центрального банку треба буде разом з іншими членами Правління приймати рішення щодо облікової ставки відповідно до заздалегідь прийнятого графіку засідань Правління НБУ з монетарних питань. Крім того, в цей же день НБУ традиційно оприлюднює новий макроекономічний прогноз, включно з траєкторією ставки на поточний і наступні два роки. І цього разу передбачити, яким буде вибір центробанку з усіх цих питань, — неймовірно складно. Як через надзвичайно високий рівень невизначеності щодо майбутнього макроекономічного розвитку і в Україні, і у світі загалом, внаслідок пандемії, так і через потенційну зміну преференцій осіб, які приймають рішення з монетарної політики, внаслідок кадрових змін.
Розглянемо спочатку макроекономічні передумови. В останньому своєму макроекономічному прогнозі, оприлюдненому у квітні, НБУ передбачав зниження ставки до 7% у червні та незмінність цього рівня до кінця 2022 р. Однак, ефекти пандемії на сукупний попит виявились значно сильнішими за прогнози, а валютний ринок після турбулентності у березні-квітні, достатньо швидко стабілізувався. У результаті інфляція продовжила знижуватися до локального мінімуму 1.7% рік до року (р/р) у травні. Як наслідок, у червні НБУ знизив ставку глибше — до 6%, однак, сигналізував про закінчення циклу стрімкого зниження ставки і залежність наступних рішень щодо зміни ставки в той чи інший бік від швидкості відновлення економічної активності та її впливу на динаміку цін.
З моменту червневого рішення можна виділити декілька факторів, які надають підстави для подальшого пом’якшення монетарної політики:
Водночас, є й низка факторів, які можуть обґрунтувати рішення залишити ставку без змін після її зниження на попередніх 8-ми засіданнях (та на 9-ти з останніх 10-ти):
Отже, макроекономічні фактори не створюють однозначної картинки для руху монетарної політики НБУ на відміну від попередніх засідань, коли необхідність подальшого пом’якшення була очевидною. Тому багато в чому рішення в четвер визначатиметься суб'єктивною оцінкою важливості наведених вище факторів членами Правління та їхніми преференціями щодо різних цілей монетарної політики. Враховуючи попередню риторику нового голови НБУ щодо необхідності стимулювання економічного зростання та кредитування через пом’якшення монетарної політики, можна припустити, що він голосуватиме за зниження ставки на 50−100 б.п. (необов’язково за одне засідання). Водночас інші члени Правління, ймовірно, займуть більш обережну позицію. Попри те, що протягом попередніх засідань вони активно голосували за зниження процентної ставки для стимулювання економічної активності, зростання ризиків для досягнення інфляційних цілей у середньостроковій перспективі в минулому було вагомою підставою для обережних рішень.
Враховуючи ці припущення, ми очікуємо, що найбільш вірогідним у четвер буде компромісне рішення — дуже обережне зниження ставки, наприклад, на 25 б.п. Ймовірність такого результату оцінюємо в 50%. Також можливо, що на тлі зростаючих ризиків для прискорення інфляції та уваги інвесторів і бізнесу до першого монетарного рішення НБУ за нового голови переможе більш обережна позиція, і ставка залишиться незмінною (ймовірність оцінюємо в 30%). Але не виключаємо і варіант, за якого НБУ продовжить рішуче знижувати ставку для підтримки економіки (на 50−100 б.п.), проігнорувавши зростаючі інфляційні ризики (ймовірність такого сценарію оцінюємо у 20%).
Однак, яким би не було рішення НБУ в четвер, воно навряд чи буде показовим щодо його спроможності продовжувати забезпечувати цінову стабільність.
Справжнім «екзаменом» чи «лакмусовим папірцем» для оновленого керівництва стане ситуація, коли макроекономічні та інфляційні тренди вимагатимуть ужорсточення політики та підвищення процентної ставки, а така ситуація цілком може стати реальністю наприкінці цього року або в наступному. Саме рішуча реакція НБУ на прискорення інфляції протягом 2017−18 років зумовила його репутацію «Бундесбанку Центрально-Східної Європи» та багато в чому сприяла відносно спокійному проходженню фінансовим сектором періоду коронакризи. Натомість, неспроможність активно зреагувати на подібні виклики центральними банками Аргентини та Туреччини в останні роки стала причиною суттєвої турбулентності на фінансових ринках цих країн.
Однак, як демонструє і вітчизняний, і світовий досвід — якою б не була монетарна політика центрального банку, підстави для критики будуть завжди. Вибір осіб, які приймають рішення — це за що саме їх будуть критикувати, за інфляцію-девальвацію-зубожіння чи за монетарний голод-безробіття-відсутність кредитування.
________
Автор: Сергій Ніколайчук, голова департаменту макроекономічних досліджень групи ICU
Джерело: НВ.Бізнес