Цей сайт використовує файли cookie та інші подібні технології. Ми використовуємо файли cookie для аналізу трафіку та покращення функціональних можливостей нашого сайту. Якщо ви не бажаєте щоб вказані дані опрацьовувались нами, ви завжди можете змінити налаштування cookie у своєму браузері або перестати користуватись цим сайтом. Дізнатись більше можете з нашої Політики Конфіденційності. Продовжуючи використовувати цей сайт ви надаєте згоду на обробку файлів cookie.

Погоджуюсь Закрити сайт
16 вересня 2022

Віталій Ваврищук, голова департаменту макроекономічних досліджень групи ICU

ХТО ФІНАНСУЄ ФІКСОВАНИЙ КУРС ДОЛАРА: ВСЕ, ЩО ПОТРІБНО ЗНАТИ ПРО РЕЗЕРВИ НБУ

Від початку повномасштабної війни Україна живе в умовах фіксованого обмінного курсу. З лютого майже до кінця липня українці — як бізнес, так і громадяни — могли придбавати долар за довоєнним курсом на рівні 29,3 грн за долар. Це попри те, що ринковий попит на валюту почав суттєво перевищувати пропозицію вже з березня. З огляду на це, якби НБУ регулярно не продавав валюту на ринку, то гривні загрожувала би неконтрольована девальвація. Подібна ситуація — регулярне постачання валюти на ринок від НБУ — зберігається і на сьогодні, хоча обсяги інтервенцій і знизилися, порівнючи з травнем-червнем.

 

За чий кошт цей банкет? Звідки на ринку з’являлася і продовжує з’являтися валюта за фіксованим курсом? Відповідь проста — з резервів НБУ.

 

Резерви НБУ — не що інше, як валютні кошти держави, а отже, по суті, спільні ресурси усіх громадян. Від імені та в інтересах держави НБУ акумулює та утримує їх на власному рахунку. Назва «резерви» говорить сама за себе — це ресурс, який держава може використовувати у випадку непередбачуваних ситуацій, коли різко змінюються зовнішньоекономічні умови, знижується приплив валюти до країни (або ж різко зростає її відплив) та з’являються значні ризики для стабільності національної валюти. У такому разі центральний банк може закривати надлишковий попит на іноземну валюту, продаючи її з власних рахунків.

 

У сприятливі періоди макроекономічної стабільності, ще з 2015 року, НБУ поступово накопичував ці резерви. Валюта надходила на рахунки НБУ з двох основних джерел: викуп доларів та євро на міжбанківському валютному ринку та прямі надходження від міжнародних партнерів, будь-то іноземні уряди або ж міжнародні фінансові організації.

 

Наприкінці 2021 року резерви сягали майже $31 млрд. Це значний рівень, який НБУ вважав достатньо комфортним, з урахуванням розміру економіки, зовнішньоторговельної активності та зовнішньої заборгованості держави та бізнесу.

 

З початком війни реалізувалися усі можливі економічні ризики, а на валютному ринку протягом тижня сформувалися значні та стійкі дисбаланси. Щоб ці дисбаланси нівелювати, НБУ змушений був розпочати регулярний продаж іноземної валюти з резервів. З початку року чистий продаж валюти вже перевищив $15 млрд, тобто було використано половину ресурсу, який мала держава на початку року.

 

Водночас резерви НБУ регулярно поповнюються завдяки міжнародній допомозі, навіть якщо отримувачем такої допомоги є Міністерство фінансів. Але ці кошти міністерство тримає на рахунку в НБУ, тому вони вважаються частиною резервів НБУ. Тож, загалом, резерви за січень-серпень знизилися лише на $5,5 млрд.

 

Міжнародна допомога має подвійний позитивний ефект для держави — вона допомагає як частково профінансувати дефіцит бюджету, так і підтримати резерви НБУ. По суті, НБУ спрямовує отриману від міжнародних партнерів іноземну валюту на міжбанківський ринок і таким чином компенсує її дефіцит.

 

Тож відповідь на питання «хто фінансує фіксований курс долара та євро» дуже проста — це роблять міжнародні партнери, які поповнюють резерви НБУ, які той, зі свого боку, спрямовує на ринок.

 

Чи варто розраховувати, що приплив міжнародної допомоги і надалі залишатиметься стійким і достатнім для підтримання фіксованого (а, по суті, пільгового) курсу?

 

Тут усе залежить від того, якими будуть дисбаланси ринку та потреби в інтервенціях. Дисбаланси різко зросли у травні та червні, і темпи витрачання резервів сягнули таких величин, що міжнародна допомога вже не компенсувала цих втрат. Тому НБУ змушений був провести девальвацію гривні відносно світових валют. З того часу потреба в інтервенціях знизилася. У часі це збіглось зі значним зростанням притоку міжнародної допомоги.

 

НБУ наразі отримує більше, ніж витрачає. Саме тому у серпні було зафіксовано значне зростання резервів — на $3 млрд — до $25,4 млрд. Помітним буде і зростання резервів у вересні, адже ЄС погодив для України новий транш кредиту загальним обсягом 5 млрд євро.

 

А у жовтні надійде останній транш допомоги від ЄС у розмірі 3 млрд євро — або у вигляді кредиту, або (що бажаніше) безповоротної допомоги — гранту. Проте, у листопаді та грудні ми, ймовірно, знову спостерігатимемо зниження резервів — вони можуть знову повернутися до рівня $23−24 млрд наприкінці року. Це все ще пристойний рівень, який дає змогу НБУ не допускати значної девальвації гривні.

 

Тож в умовах війни та фіксованого валютного курсу достатність резервів — це виключно похідна від обсягів міжнародної фінансової допомоги. Власне тому і уряд, і НБУ вже зараз намагаються домовитися про нові гранти та кредити для України у 2023 році. Із урахуванням поточних дисбалансів зовнішніх рахунків можна оцінити, що Україна потребуватиме не менше $20 млрд наступного року для того, щоб НБУ міг компенсувати дефіцит валюти на ринку, а курсові ризики залишалися контрольованими.

 

Такий обсяг міжнародної допомоги також означатиме, що резерви НБУ наприкінці 2023 року будуть близькими до $20 млрд, тобто залишатимуться на відносно безпечному рівні. Послаблення гривні за таким сценарієм теж буде достатньо помірним — це буде планова корекція курсу з метою усунення зовнішніх дисбалансів, а не вимушена неконтрольована девальвація.

 

Тож, загалом, завдяки початковому довоєнному запасу міцності та щедрій допомозі наших партнерів, міжнародні золото-валютні резерви НБУ не впадуть нижче критичних рівнів, тож і ситуація на валютному ринку не вийде з-під контролю.

 

_______

 

Автор: Віталій Ваврищук, голова департаменту макроекономічних досліджень групи ICU

 

Джерело: Мінфін

Iншi новини