Цей сайт використовує файли cookie та інші подібні технології. Ми використовуємо файли cookie для аналізу трафіку та покращення функціональних можливостей нашого сайту. Якщо ви не бажаєте щоб вказані дані опрацьовувались нами, ви завжди можете змінити налаштування cookie у своєму браузері або перестати користуватись цим сайтом. Дізнатись більше можете з нашої Політики Конфіденційності. Продовжуючи використовувати цей сайт ви надаєте згоду на обробку файлів cookie.

Погоджуюсь Закрити сайт
9 лютого 2021

Сергій Ніколайчук, голова департаменту макроекономічних досліджень групи ICU

ВЕЛИКЕ БУДІВНИЦТВО І ВВП: ЯК БУДІВНИЦТВО ДОРІГ БОРЕТЬСЯ З ЕКОНОМІЧНОЮ РЕЦЕСІЄЮ

Після падіння впродовж першої половини 2020 року на тлі коронавірусної кризи, обсяги будівництва в Україні впевнено збільшуються із серпня в основному за рахунок проектів "Великого будівництва".

 

У грудні 2020-го зростання обсягів будівництва залишалося достатньо стійким – 9,9% р/р. Як і в попередні місяці, основним драйвером було будівництво інженерних споруд (+31,4% р/р), насамперед доріг. Натомість поглибилося падіння обсягів житлового будівництва (26,9% р/р) і нежитлових будівель (12,1% р/р), що насамперед було пов’язано з несприятливими погодними умовами.

 

Загалом у 2020 році будівництво виросло на 4% р/р, що стало найнижчим темпом зростання з 2016 року.

 

Водночас зростання відбулося тільки за рахунок суттєвого збільшення будівництва доріг (у 2,3 рази р/р у грошовому еквіваленті), частка якого в загальному будівництві зросла до 31% порівняно з 16% у середньому за попередні три роки. Обсяги іншого будівництва були нижчими, ніж у 2019 році, особливо відчутно впало житлове будівництво – на 18,5% р/р.

 

 

Будівництво стало одним з небагатьох видів діяльності, що продемонстрували позитивну динаміку в минулому році, стримавши падіння загального ВВП. Насамперед це відбулося через суттєве нарощення видатків бюджету на дорожні роботи. Відповідно до оцінок Національного банку, ці видатки з урахуванням непрямих ефектів зумовили позитивний вплив на темпи зміни ВВП у 1,4-1,5 в.п.

 

Загалом, державні інфраструктурні проекти – це класичний рецепт подолання економічної рецесії. В Україні вони мають набагато вищі фіскальні мультиплікатори, ніж видатки соціального спрямування, тобто створюють для ВВП країни більш потужний позитивний ефект на кожну витрачену з бюджету гривню.

 

До того ж в Україні з її логістичними проблемами дороги мають значний позитивний вплив і на довгостроковий потенціал економіки, підвищуючи її ефективність.

 

Основний негативний момент – в умовах обмеженості власних коштів і доступу до дешевих фінансових ресурсів, зокрема від Міжнародного валютного фонду, фінансуються ці інфраструктурні проекти через дорогі для України боргові залучення. А отже, стали одним з головних чинників різкого зростання показника державного боргу до ВВП у минулому році, що зі свого боку стримує зниження вартості ринкових залучень.

 

Повертаючись до будівництва, відзначу, що за результатами 2020 року, частка будівництва у ВВП, імовірно, зросла до 2,9% порівняно з 2,7% у 2019 році. Це все ще суттєво нижче, ніж середній показник у ЄС – 5%. І, враховуючи суттєву недоінвестованість вітчизняної економіки, зокрема й у транспортній інфраструктурі, у найближчі роки можна прогнозувати випереджальне зростання обсягів будівництва.

 

У 2021 році ми очікуємо, що державні інвестиції в інфраструктуру залишаться на високому рівні 2020-го, а роль основного драйвера зростання обсягів будівництва перейде до приватного сектору, зокрема за напрямками розбудови систем логістики та нових промислових споруд гірничо-металургійного комплексу.

 

_______

 

Автор: Сергій Ніколайчук, голова департаменту макроекономічних досліджень групи ICU

 

Джерело: Ліга

Iншi новини